Asiakkuuden hallinta part. 2

Elämää Teams-tapaamisen jälkeen. Pintaraapaisu Dynamics-365 järjestelmään. Aluksi tuntui melko sekavalta järjestelmältä, ehkä omasta mielestäni hieman huonohkot suomennokset eivät palvele niin hyvin kuin voisivat. Monta eri tietuetta käytettävänä. Ja tottakai itsehän en ensin käyttänyt yksityistä selausta. pohjat. Haparoiden siis tutustuin ilman Aarnia järjestelmään ja yritin hieman tutkia miten järjestelmä toimii. Joku logiikka siinä varmasti myös on :D 

Asiakkuuksien hallinta on ehkä aihe, josta olen itse melko pihalla. Tarkoittaen sitä, että asiasta on melko vähän tullut käytyä kursseja. Eikä työn kautta ole vielä(kään) tullut mitään sellaista extratietoa. Asiakasymmärrys on tärkeää, jotta voidaan esimerkiksi tarjota asiakkaille juuri sitä mitä he tarvitsevat, voidaan parantaa yrityksen tuotteita / palveluita, eli miten kysyntä ja tarjonta kohtaavat. Ilman asiakkaita ei ole bisnestä, simple as that. Mikä on asiakaskannattavuus jne. Näkisin myös, että kohdentamista voidaan datan kautta parantaa. Data on tärkeä tuntea, ei aina voi mennä fiiliksellä. Huomioitavaa on myös se, että miksi asiakas ei olekaan ostanut tuotetta, onko ollut jokin tietty syy ja este sille. 

Datalla voidaan määritellä paljon eri asioita, ja mahdollisuudet tuntuvat olevan loputtomat. Asiakassegmentointi on varmasti yksi peruspilareista. Oma toimiala: Kaupan ala on loputon datan lähde, jossa segmentointi ja profilointi niin asiakkaisiin kuin maakuntien välillä on tärkeää. Datan avulla olemme huomanneet, että pienen Suomen kokoisessa maassa on myös eri mieltymyksiä, Helsingissä myyvät tuotteet eivät välttämättä ole edes top 10 joukossa Turussa tai Oulussa. Puhumattakaan pienistä paikkakunnista. 

Asiakasymmärryksestä olen oppinut paljon esimerkiksi ollessani mukana ostotoiminnassa. Tosin varsinaisesta crm-järjestelmän tuomasta datasta ja sen hyödyntämisestä ei voida puhua, sillä data jota asiakkaista silloin saatiin oli nykyisin katsottuna hyvinkin minimaalista. Varsinaista asiakashallintaa markkinoinnin puolelta on hieman enemmän, vaan en silloinkaan päässyt itse käyttämään järjestelmää vaan kaikki data tuli omaan sähköpostiin toisten osastojen kautta. 

Asiakkuuden hallinta: asiakas, asiakkuus, hallinta. Kuka meidän asiakas on. Millainen on asiakassuhteemme. Miten hallinnoidaaan asiakasta saatavaa tietoa, asiakkuuspolku, hankintaprosessi, jne. Call to action. Järjestelmillä saadaan 365/ 24/7. 


Poimintoja ja  ajatuksista:

- Muista aina miettiä miten asiat hyödyttivät asiakasta ja olisko teolla jotain arvoa

- Ei aina vain tehdä, vaan turvaudutaan myös dataan

- Kysy oliko teoista hyötyä

- Asiakkuuden hallinta on organisaation asiakaslähtöistä ajattelua ja toimintaa tietojärjestelmien avulla. Auttaa ymmärtämään ja mittaamaan asiakkaiden käyttäytymistä ja arvoa yritykselle

- Keskity ja muista 20/80 -sääntö




Myyntifunnelit. Sana joka pyörii usein markkinoinnin materiaaleissa, vaan johon en ole sen kummemmin tai oikeastaan syvemmin perehtynyt. Perustuu ajatteluun, että myynti ja markkinointi on kaksi eri osastoa. Markkinoinnin tehtävänä on tässä ajattelussa rakentaa mm. brändiä ja herättää kiinnostusta. Myynti puolestaan pyrkii tavoittamaan asiakkaat ja viemään funnelin (suppilon) läpi. 

--> Note to self: Huomioi ajattelumallin kehittyminen. 

--> Note to self 2: CRM-järjestelmä tulisi valjastaa tukemaan arvon luomista.

Mitä jäi mieleen: Aivan hirmuisesti asiaa! Ja paljon myös uutta, ja lisäksi toi ymmärrystä myös lisää markkinoinnin kokonaisvaltaisuuteen. Digitaalisuus on tullut jäädäkseen, on kiva olla markkinointinörtti, kuten entinen esimieheni aina sanoi :) 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Viimeinen postaus: Ansaintalogiikka, kiertotalous ja pohdintoja kurssista

Dynamics365 -järjestelmä: Pohdintaa ja mietteitä luennon jälkeen