Tutustu aiheeseen CRM ja erityisesti Microsoft Dynamics 365 CRM

Haparointia tämän aiheen kanssa. Ja en pidä tunteesta. Haluaisin jo osata. 

Myöhäiseksi meni itsellä tutustuminen tähän aiheeseen, harmi sinällään ettei ole ehtinyt oikeasti täysillä tutustua aiheeseen, vaan välillä menee perheasiat edelle. 

CRM. Hieman sanahirviö itselle. Jotenkin osaan määritellä itselleni mielessä mitä CRM minulle on. Ehkä sanat asiakas, asiakkuus, hallinta, tieto, data. Asiakkuuksien hallintajärjestelmä. Kuten sanottu, varsinaisesta asiakkuudenhallinnasta järjestelmän avulla itselläni ei ole kokomusta paljoakaan. Erilaisista ERP-järjestelmistä sitten senkin edessä. Itseasiassa pääsin ryminällä mukaan SOK:n isoimpaan ERP-järjestelmän lanseeraukseen mukaan, ja näin 9 kuukauden kokemuksella kaikki ei todellakaan useinkaan mene aivan kuin paperilla. Paljon on tehtävää senkin asian suhteen, harmikseni totean kuitenkin, että itselläni valitettavasti ei jatkoa positiossa seuraa. 

Asiaan kuitenkin. Dynamicsiin olenkin jo tutustunut Learnin ohjeiden kautta, en todellakaan hallitse järjestelmää, mutta jotain näppituntumaa asiaan on. Erinomaista tietoa CRM:Stä löysin esimerkiksi täältä. Aika paljon asiaa. Jotenkin itse miellän vielä asiakkuudenhallintajärjestelmän ja erpin erillisinä, mutta olisiko kuitenkin kyse jotenkin samasta asiasta. Toiminnanohjausjärjestelmä, asiakkuudenhallintajärjestelmä.. En tiedä. Pitää todellakin tutustua aiheeseen vielä paremmin. 

Ja nyt kun katselin hieman enemmän, niin Salenforcea olen päässyt jonkin verran käyttämään, en kuitenkaan mitenkään yhtäjaksoisesti tai ruhtinaallisesti. Olen ollut siitä epäonnekas, että järjestelmistä on usein opetettu vain yksi asia kunnolla, se asia mikä liittyy omaan työhön ja vaikka kuinka kiinnostusta yleisesti ottaen järjestelmän hallintaa, tuntemiseen ja käyttämiseen on, niin aina on tullut ovi vastaan. Ja nyt kun tarkemmin ajattelee, niin se on sääli. Aina liian kiire muka.

Dynamics365. Aarni on vetänyt aika hyvät materiaalit alustalle ja jotenkin omistautunut asialleen. Harmittavan vähän näin laaja-alaisesti (ainakin tuon materiaalin ja aikataulun perusteella) opiskelijalla on mahdollisuus tutustua ihan oikeasti järjestelmään. Harmi. Ja kyllä käytännössä sitten oppii, mutta onhan se nyt hemmetin hyvä olla jotain hajua järjestelmien toiminnoista ja muista. Nykymaailma kun tuntuu olevan sellainen, että kaikesta pitäisi olla kymmenen vuoden järisyttävä kokemus ja tietotaito. Pitäisi osata kyseenalaistaa, tuoda kehitysehdotuksia, olla maltillinen ja kuitenkin kunnianhimoinen. No meni ohi aiheen, mutta kirjoittaessa itsellä alkaa ajatus lentää ja sanoja vain tulee näppäimistöltä. Ehkä joku onnekas työnantaja tulevaisuudessa nappaa tästä kirjoittamistaidosta ja järjestelmien hallinnasta kiinni :D

Takaisin aiheeseen. Dynamicsilla siis voidaan näppärästi hallita asiakkuuksia ja jopa lähettää tarjouksia, seurata projekteja, ehkä myös budjettia. Se on järjestelmä, joka kattaa laajasti kaikkea asiakkuuksien hallinnasta markkinoinnin projekteihin. Jännää. Dynamicsin sivuilla olikin kattava setti kaikkea tietoa, jota aloittelevan käyttäjän on hyvä tietää. Keep it simple.

Jatkuu seuraavassa postauksessa, Aarnin opetustuokion jälkeen. Kivaa viikkoa sinne :)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Viimeinen postaus: Ansaintalogiikka, kiertotalous ja pohdintoja kurssista

Asiakkuuden hallinta part. 2

Dynamics365 -järjestelmä: Pohdintaa ja mietteitä luennon jälkeen