Asiakas digitaloudessa & odotukseni opintojaksosta

Alkusanat

Työstä johtuen en päässyt ensimmäiselle tapaamiselle mukaan. Lähdin kuitenkin pohtimaan mitä digitalous on minulle, mitä se merkitsee ja millaisia huomioita olen tehnyt. Faktahan on, että digitaalisuus on kaikkialla. Mielenkiintoinen aihe. Ja varmasti hyödyllinen. Olen kolunnut läpi monia kursseja digitaalisuuteen liittyen. Näkisin kuitenkin, että tällä kurssilla on todella kokonaisvaltainen lähetysmistapa. Kaikkeen. Mielenkiinnolla odotan esimerkiksi CRM-tehtäviä, sekä Dynamics365:en tutustumista. Lähinnä opintojaksossa pohdituttaa se, miten näin suuri kokonaisuus voidaan muka saada, tai minä voin saada koluttua läpi. Laaja kokonaisuus siis todellakin. Asiakkuuden hallintajärjestelmät ja automatiikka tuntuu tällä hetkellä hieman vieraalta itselle, sillä niistä minulla ei niin kovin ole kokemusta. Odotuksia olisi siis erityisesti asiakkaan digipolulle ja automaatiolle. 

Mitä asiakas digitaloudessa sitten mielestäni on. Hmm, tähänkin varmasti saan laaja-alaisen vastauksen aikaiseksi. Lähinnä siksi, että digiä on joka paikassa. Näin markkinoinnin parissa työskentelevänä on ollut aika huimaa nähdä, mikä kehitys tässä on ollut. 

Ensimmäistä postausta toteutan lähinnä ajatuksen virtana. Odotuksina päällimmäisenä on tutustuminen lähemmin aiheeseen ja ehkä saada tietoa ja oppia asiaan myös datan kautta. Digitaalinen maailma on periaatteessa kaikille avoin, koen kuitenkin siinä olevan varjopuolia, esimerkiksi kuinka ihmisillä voi todellisuuden raja hämärtyä. Odotuksena ja jännityksenä toki on myös se, miten itse tämän kokonaisuuden handlaan. Miten pääsen kärryille mitä kurssilla haetaan ja kuinka täytän odotukset. Omat, sekä muiden. Aihe on kuitenkin mielestäni sellainen, joka vaatii aikaa ja mielenkiintoa perehtymiseen ja oppimiseen. Kurssi tuntuu kuitenkin mieluiselta (tosin hieman hirvittää), ja nähtäväksi nää saanko puserrettua kasaan minua itseäni tukevan kokonaisuuden ja sen, että olen tyytyväinen aikaansaannoksiini.

Jaottelen omia fiiliksiä, ajatuksia ja tallenteessa olevia kysymyksiä toivottavasti suurin piirtein selkeästi.

Millainen digihenkilö minä olen?

Olen ehdottomasti ensimmäisten joukossa aina testaamassa. Kaikki teknologiaan liittyvä kiinnostaa ja jos mahdollista, olen juurikin se earlybird henkilö. Kaiken minkä voin digitaalisena saada, se otetaan. Olen myös varmasti se, joka tuttava porukassa ensimmäisten joukossa kertoo käyttävänsä jotain sovellusta, toimintaa tai käytäntöä. Välillä kaikkialla oleva digitaalisuus on tosin uuvuttavaa.

Miten digitalisaatio on vaikuttanut omaan kuluttamiseesi?

Ostan monenlaisia asioita: vaatteita, matkoja (kun taas sen aika on), teknologiaa. Olen kilpailuttanut vakuutukset ja esimerkiksi sähköhinnan netissä, ja näin ollen myös nämä asiat ovat ostoslistallani. Harmittavasti esimerkiksi kuitenkin huomaan, että netistä vaatteita ostaessa tuntuu, että kaikki on vain klikkauksen päässä. Jossain vaiheessa huomasin, että tilasin asioita hieman liikaakin. Toisaalta se on nyt rauhoittunut ja itseasiassa monesti onkin sitten käynyt niin, että olen klikkaillut ostoskoriin asioita ja kun tulee kassan aika, loppusumma kauhistuttaa ja suljen koneen :D Lastenvaatteiden ostaminen on tehty niin helpoksi, kun tilaa tuttuja brändejä, joista tietää koot. 

Oman kuluttamiseni on sinällään myös noussut, sillä tilauksia on useampaan suoratoistopalveluun ja tuntuu, että ne vain soljuvat luottokorttimaksuissa eteenpäin. Harmittavaa sinällään ja onkin sitten aika ajoin hyvä seurata, mitä kaikkea sitä laskulla onkaan, ja ehkä kauhistua loppusummasta ;) 

Mielenkiintoinen pohdinnan aihe olisi myös onko digitaalisuus vaikuttanut esimerkiksi nuorten tai vanhusten rahankäyttöön negatiivisesti. Onko digitaalisuus ja ns. ostamisen helppous lisännyt esimerkiksi luottohäiriömerkintöjä. 

Personointi

Personointi ja on ihan ok, mutta jos se menee liian lähelle henkilökohtaisuuksia niin ahdistun. Lisäksi jatkuva spämmäys lointontaa minua ja saa aikaan negatiivisen reaktion. Näissä olisi hyvä myös miettiä sanamuotoja, useinkin näkee sellaisia liian tuttavallisia tai kaverillisia s-posteja malliin "Terppa Petra". Niinku mikä terppa? Ei asiakkaalle, tai potentiaaliselle asiakkaalle kirjoiteta noin :D

Suoratoistopalveluiden personointi on ainakin meidän perheessä ihan onnistunutta, tosin kun esimerkiksi Netflixin, Disney+:n ja Viaplayn suositukset ovat usein jotain lapsille liittyvää tai hömppäsarjoja, niin en tiedä miten mies sen kokee kuten spesifit hänelle on urheilu ja hieman jännemmät ohjelmat. Mutta siellä ovat sovussa My Little Ponyt, Greyn Anatomiat, Mandalorianit ja NHL-livelähetykset.

Se mitä dataa juuri minusta kerätään mietityttää välillä. Varsinkin uutiset tietoturvavuodoista herättävät pientä huolta. 

Loppusanat

Katsoin tallenteen kokonaan. Harmitti kun en päässyt osallistumaan, olisi ollut kommentteja ja sanottavaa. Onneksi teknologian, niin tämänkin näki jälkeenpäin, eikä tarvinnut pyytää keneltäkään muistiinpanoja.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Viimeinen postaus: Ansaintalogiikka, kiertotalous ja pohdintoja kurssista

Asiakkuuden hallinta part. 2

Dynamics365 -järjestelmä: Pohdintaa ja mietteitä luennon jälkeen